Головна » Файли » Мої файли

Співана сторія («Пісня про нібелунгів». Урок позакласного читання) 8 клас
[ Викачати з сервера (3.83 Mb) ] 23.11.2013, 23:56
Мета уроку: вивчати особливості героїчного епосу; прослідкувати, як історичні події та особистості відображуні у художньому тексті, формувати цілісне сприйняття світового літературного і культурного процесу; розвивати навички аналізу художнього твору, самостійної роботи учнів; виховувати повагу до світової культури та історії.
Обладнання: слайди: фото міста Вормса, статуї із собора німецького міста Намбурга, рицарського обладунку, ілюстрації до твору, графічні середньовічні зображення, репродукції братів Лімбург із «Календара герцога Беррійського», Рафаеля Санті, Паоло Учело, кадр з фільму «Нібелунги» 1924 року, епізод з художнього фільму «Перстень нібелунгів», музика Р. Вагнера ідилія «Зігфрид», таблиці з епіграфом уроку і визначенням Епосу.
Випереджальне завдання: прочитати скорочено «Пісню про нібелунгів», індивідуальне завдання учням-дослідникам підготувати короткі повідомлення на історичну та мистецтвознавчу теми.
Міжпредметні зв’язки: історія, образотворче мистецтво, музика.
Тип уроку: аналіз художнього твору «слідом за автором».
Хід уроку
Полны чудес сказанья давно минувших дней
Про громкие деянья былых богатырей.
Про их пиры, забавы, несчастие и горе 
И распри их кровавые услышите вы вскоре.
                                      «Пісня про нібелунгів.»
Полны чудес сказанья давно минувших дней
Про громкие деянья былых богатырей.
Про их пиры, забавы, несчастие и горе 
И распри их кровавые услышите вы вскоре.
                                      «Пісня про нібелунгів.»

Оголошення теми. епіграфу і мети уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми перенесемося у часі та поринемо у таємничий світ середньовічних замків, рицарів, розважальних турнірів за честь прекрасної дами, кривавих битв і феодальних чварів, якими багата давня історія Європи. Ми прослідкуємо, як історія трансформується, відбиваючись у дзеркалі літератури. Зверніть увагу на тему та епіграф уроку. (Запис у зошит теми та епіграфу уроку.)
Сьогодні ми дізнаємось, що, на думку давніх германців, заслуговувало на покарання, а що було варто оспівування і як саме історія відображена в епічному тексті. (Слайд 1)
•Дайте визначкння епосу?
Які епічні поеми ви вивчали? 
Виконати завдання: з’єднати назви епічних поем і країни, яким вони належать. (Слайд 2)  
•Що таке псевдоісторичність епосу? 
Наведіть приклад псевдоісторичності епосу.
 Псевдоісторичність епосу ми бачимо в «Пісні про Роланда», наприклад, бій у Росенвальському міжгір’ї Піренеїв 778 року, відбувся не з іновірцями-мусульманами, маврами, а з християнами басками, що вступили в бій з військом короля Карла і вбили маркграфа Бретані Хруотланда, який згодом у народній фантазії перетворився на мужнього Роланда, а християни баски – на мусульман маврів, адже ідея хрестових походів,  перший з яких завершився у 1099 році, вимагала боротьби саме з іновірцями. «Пісня про Роланда» була створена саме в цей час.
•Чому історію, відображену в епосі можна назвати «співаною»?
Розповідаючи про історичні події, середньовічні мандрівні поети, розділи епічних поем виконували у супровіді музичних інструментів. Саме про це нам говорять назви творів: «Пісня про Роланда», «Пісня про нібелунгів».
ІІ. Робота за темою уроку.
Слово вчителя. 1. Історична основа поеми. Старонімецька «Пісня про нібелунгів» – одна з найзнаменитіших епічних поем світу. Подібно до «Іліади» та «Одіссеї» вона стала невичерпним джерелом сюжетів для різних видів мистецтва: літератури, живопису, музики наступних століть. Цей текст містить знання про традиції, уподобання, побут, одяг, бойовий обладунок давніх германців. Поема була створена і виконувалась мандрівними співцями, яких в середньовічній Німеччині називали шпільманами. Виникла вона на початку ХІІІ століття.
•Які ж історичні події відображені в «Пісні про нібелунгів»? Повідомлення історика. В поемі «Пісня про нібелунгів» знайшли відображення події V століття, періоду Великого переселення народів. Історична основа пісні – загибель бургунського королівства в 437 році і смерть в 453 році гунського короля Аттили, жорстокого короля гуннів, який помер від крововиливу в мозок одразу після одруження на германській дівчині Хільдіко. В епосі події, що насправді відбулись з інтервалом 16 років зображені як одночасні і поєднані між собою. Аттила в «Пісні про нібелунгів» має ім’я Етцель, а його дружина – Кримхільда. 
2. Аналіз тексту поеми. (Аналізуючи поему, діти добирають цитати з тексту епосу)
•Що ми дізнаємся про Кримхільду з першої авентюри (пісні) поеми? (Хто вона, її родина, зовнішність, вдача.) Кримхільда – прекрасна королева Бургундії. Давній співець розповідає про трьох її братів – королів Гунтера, Герната і Гізельхера, королеву-матір Уту, їх васалів, найвпливовіший серед яких Хаген. Вона має покірну, м’яку вдачу. (Строфа 3)
Слово вчителя. І знову на полотні поеми бачимо змінену історію. В Німеччині, в соборі м. Наумбурга є скульптура правительки міста Ути і її чоловіка маркграфа Екехарда, яка датується ХІІІ століттям
(Слайд 3)
•Що в епічній Уті не співпадає з історичною правдою?
Що в першій авентюрі попереджає читача про сумний фінал твору?
Віщий сон, слова автора. (строфа 2)
•Зачитайте сон Кримхільди, що віщує біду (Строфа 13):
Як потрактувала сон королева Ута? (Строфа 14)
В  якому творі ми зустрічали віщий сон? Схожі віщі сни бачили герої «Пісні про Роланда», зокрема, король Карл із такого сну знав про зраду Ганелона і загибель Роланда.
Слово вчителя. Отже, сни, що віщують долю є невід’ємною частиною епосу.
•Що ми дізнаємся про Зігфрида? (Строфа 22) Він неперевершений красень, шляхетної вдачі. 
•Про які старонімецькі традиції ми дізнаємося з другої авентюри? З цієї авентюри ми дізнаємося про церемонію посвяти в рицарі (строфа 28), описано рицарський турнір, що влаштовується під час свята посвяти в рицарі (строфи 34-35), традицію робити подарунки королями своїм підданим під час свята (строфи 40-41).
Слово вчителя. Отже, бачимо, що в епосі відбиваються традиції народу. (Посилання на визначення епосу). Перед нами опис розкішних банкетів, турнірів. (Слайд 4, коментар)
•Визначіть головну рису старонімецького правителя? Головна риса старонімецького правителя – щедрість, гостинність.
•Як звати батька і матір Зігфрида? Батька і матір Зігфрида мають імена Зигмунд і Зиглінда.
Слово вчителя. В перекладі слово «зиг» означає «перемога». Отже, бачимо, що саме Зігфрид, самим походженням приречений перемагати, він і є тим героєм-богатирем, що являє собою зразок поведінки.
•Яка подія відбувається в поемі далі? Зігфрид відправляється в столицю Бургундії – Вормс, щоб одружитися з Кримхільдою. (Слайд 5)
Слово вчителя. Зігфрид тільки підїзжає до Вормса. На мурах вормської фортеці стоять мешканці міста і Хаген, який ніколи його не бачив, розповідає всім про героя, адже слава про могутнього воїна випереджає його приїзд. 
•Про які подвиги Зігфрида розповідає вормсцям Хаген? Зігфрид відбирає скарб у нібелунгів; добуває плащ-невидимку; добуває чарівний меч Бальмунг; вбиває дракона за допомогою свого меча Бальмунга і, обмившись в його крові, стає невразливим для зброї (як Ахілл). Псля цьго його стали називати Роговий Зігфрид. (Авентюра ІІІ)
Слово вчителя. Тут ми вперше зустрічаємо слово «нібелунги». Що ж означає це слово? Перегляньте фрагмент фільму «Перстень нібелунгів» німецького режисера Улі Едела. В ролі Зігфрида - Бенно Форманн.
Демонстрація уривку з художнього фільму «Перстень нібелунгів» «Скарби нібелунгів, здобуті Зигфрідом в двобої з драконом. (Слайд 6) 
Яке значення має слово «Нібелунги»? Нібелуги означає «діти туману».
Слово вчителя. Отже, бачимо, що в поемі багато казкових елементів: чарівний плащ, скарби, що охороняються казковими істотами, дракон, якого герой вбиває і робиться невразливим до ворожих стріл. Вбивство героєм дракона має свої паралелі в мистецтві. (Слайди 7,8)Повідомлення мистецтвознавця. Вбивство героєм дракона – це відомий казковий мотив. Існує легенда про вбивсво дракона святим Георгієм. Дракон тримав у страху столицю Лідійського царства. Він вимагав принести йому в жертву царівну Клеодолинду, однак Георгій, що був у той час трибуном римської армії, перехрестившись, пришпилив дракона до землі списом, а потім зарубав його мечем. Цей сюжет зустрічаємо в живописі, зокрема в творчості Рафаеля Санті, Паоло Учелло.
Як і чому допомагає Зігфрид бургунським королям? Зігфрид закоханий у перкрасну Кримхільду і мріє зробити її своєю дружиною. (Авентюра ІV)
•Стисло перекажіть, як Зігфрид допоміг Гунтеру в сватовстві до Брюнхільди. (Слайд 9 запис у зошит)
Слово вчителя. Отже, Зігфрид здійснює низку подвигів, залишається шляхетним, найкращим серед інших воїнів, зразком поведінки рицаря. Знайдіть слова, що підтверджують цю думку. (Авентюра ІІІ) Згадаємо епізод, коли герой допомагає у сватанні Гунтеру. Для супроводу бургундів додому з Ісландії, королівства Брюнхільди, Зігфрид привозить із собою воїнів. 
Як названі в тексті ці воїни? В тексті поеми воїни Зігфрида названі нібелунгами. (Авентюра «Про те, як Зігфрид їздив за своїми нібелунгами».)
Де ще в тексті поеми ми зустрічаємо слово «нібелунги»? Після убивства Зігфрида королі Бургундії заволоділи його скарбами (про це розповідає авентюра «Про те, як скарб нібелунгів був перевезений у Вормс»). Після цього бургундів стали називати нібелунгами.Слово вчителя. Отже, слово нібелунги, що спочатку було назвою казкових істот, стало називати володарів скарбів.Сварка двох королев Кримхільди і Брюнхільди є зав’язкою подальших подій поеми. 
Зачитайте, як виглядають королеви, збираючись у собор. (Авентюра XIV)
Слово вчителя. Отже, бачимо, що епос містить не тільки зображення традицій і звичаїв середньовіччя, а й опис розкішного одягу. Він дійсно відображує картину народного життя. Подивимось сценку, що розігралась на соборній площі.
Інсценізація сварки двох королев на фоні слайду 10 «Собор у Вормсі».
Слово вчителя. Саме образа Брюнхільди штовхає Хагена до помсти.
•Доведіть цю думку цитатою з тексту. (Авентюра XIV)
Слово вчителя. Події «Пісні про нібелунгів» можна розділити на дві частини: 
1. Кримхільда – наречена і дружина Зігфрида;
2. Кримхільда – вдова Зігфрида і дружина Етцеля.
Вбивством Зігфрида закінчується перша частина поеми. (Слайд 11. Запис у зошит)
Стисло перекажіть основні події другої частини пісні.
- Кримхільда не полишає мрії помститися за вбитого чоловіка. (Авентюра XVII)
- Брати, яких підбиває Хаген, відбирають у вдови скарби нібелунгів. (Авентюра XІX)
- Кримхільда виходить заміж за короля гунів Етцеля.
- Королева гунів запрошує до себе в гості братів, щоб мати змогу помститися за смерть Зигфрида і повернути собі скарби.
- Бургунди їдуть в гості до гунів, де їх всіх вбивають за наказом Кримхільди.
Як змінюється Кримхільда після вбивства Зигфрида?
Вона стає злою, мстивою. Прагнучи помститися за чоловіка і повернути відібрані скарби, вона не шкодує рідних братів і сина, якого народила від Етцеля. (Авентюра ХХХ)
Складіть 2 сенкани, які характеризують Кримхільду в першій та вдругій частині поеми. (Звучить музика Рихарда Вагнера ідилія «Зигфрид». Роботу можна виконати у двох творчих групах.) (Слайд 12)

Слово вчителя. Перед нами кадр із німецького фільму 1924 року «Нібелунги» режисера Фріца Лонга. В ролі Кримхільди Маргарет Шьон.
Яку Кримхільду відображує кадр з фільму?
Чи знають бургунди, коли їдуть в гості до гунів, що їх очікує в чужій землі?
Так, бургунди знають про небезпеку: Хагена попереджають віщі сестри, яких він зустрів під час переправи. Вони говорять, що ніхто, крім капелана не повернеться додому. Прагнучи пересвідчитись в правдивості віщіх сестер, Хаген викинув капелана, що не вмів плавати, з човна, але той врятувався, добрався до берега і повернувся додому. Таким чином, пророцтво збулось. (Авентюра XXVI)
Чому ж, не дивлячись на попередження, бургунди продовжують свій шлях до гунів?
Бургунди – сміливі воїни, вони йдуть назустріч долі. Хаген після переправи навмисно знищує човна, щоб ніхто з воїнів не мав спокуси відступити з поля бою. 
Слово вчителя. Давньогерманська міфологія єдина в світі, в якій боги вмирають. Якщо смертні всемогутні боги, то людина, воїн тим більш не повинні боятися смерті.
Чим закінчується поема?
В кривавому бою перемогли гуни. Всі бургунди, крім Гунтера і Хагена загинули. Король Етцель, навідміну від історичного Аттили, наприкінці поеми залишається живим. Кримхільда вимагає у Хагена зізнатися, де він ховає скарби нібелунгів. Воїн говорить, що поклявся Гунтеру зберігати таємницю і не розкриє її, поки король бургундів живий. Кримхільда сама вбиває брата. (Авентюра 39)
Наприкінці поеми Хільдебрант вбиває Кримхільду.
3. Підсумки уроку.
Чому ж насправді загинув Зігфрид, а потім і воїни Бургундії?
- Гунтер заздрив воїнській силі та вправності Зифрида;
- Хаген заздрив його казковому багатству;
- Кримхільда мстилася Хагену і братам за смерть Гунтера;
- Кримхільда хоче повернути скарби, які були весільним подарунком її чоловіка.
Слово вчителя. Ми переконалися, що в епосі «Пісня про нібелунгів» відображено картину життя середньовічних німців, їх традиції, звичаї, одяг. Ідеал воїна, який є прикладом для народу, –  Зигфрид. 
Історія загибелі бургунського королівства зображена в епосі як результат  феодальних чварів, середньовічний шпільман засуджує жагу до багатства, помсту, жорстокість героїв, і, навпаки оспівує шляхетніть, воїнську відвагу, силу, майстерність. На початку і наприкінці поеми повторюється думка:
«За радость испокон веков страданьем платит мир.» (Слайд 13)
Домашнє завдання: написати роздум за цитатою: «За радость испокон веков страданьем платит мир».

















Категорія: Мої файли | Додав: Vita
Переглядів: 2409 | Завантажень: 50 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: